Ve čtvrtek 21. 11. 2024 proběhl v 6. ročníku projektový den zaměřený na téma HOUBY. Celé dopoledne se žáci věnovali této problematice z různých úhlů pohledu – přírodovědného, matematického, jazykového, výtvarného, ale i z pohledu informatiky.
V rámci přírodopisu jsme si zopakovali důležité zásady práce s mikroskopem. Společně jsme zkoumali plísně a konkrétně se zaměřili na rozdíly mezi plísněmi a houbami s plodnicemi. Žáci si osvojili pojmy jako „ušlechtilé plísně“, které se využívají v potravinářství, a „neušlechtilé plísně“, které mohou být škodlivé.
V běhacím diktátě jsme ověřili naše schopnosti zapamatovat si informace, které vidíme, a následovně pak zapsat správně co nejvíce názvů hub. Na dalším stanovišti jsme se zaměřili na třídění hub do tří kategorií: jedlé, nejedlé a jedovaté. Vysvětlili jsme si základní rozdíly ve stavbě těla hub rourkatých a lupenatých. Společně jsme stanovili pravidla, která jsou důležitá při sběru hub, abychom se vyhnuli konzumaci potenciálně nebezpečných druhů.
Pracovali jsme s atlasem hub, kde jsme vyhledávali jednotlivé druhy a zjišťovali jejich charakteristiky. K určování jednotlivých druhů nám pomohla také internetová aplikace „Na houby“. Žáci měli možnost ověřit, zda se na aplikaci dá spolehnout při identifikaci hub v přírodě.
Na závěr jsme se pokusili rozpohybovat obrázek houby pomocí aplikace AI.
V hodině matematiky žáci houbařili a hledali ukryté houby. Získat houbu do svého košíku mohl ale pouze ten tým, který správně vyřešil k této houbě přiřazené matematické úkoly.
V českém jazyce se šesťákům otevřely dveře do „Mykologické poradny“. Na třech stanovištích si ověřili své znalosti o houbách, ať už to bylo v různých kvízech, doplňovačkách, v kouzelných lexikonech, bajce „Jak šla žába na houby“, nebo při houbaření. Naši malí houbaři si při tom procvičili slova mnohoznačná a jednoznačná; jména obecná a vlastní; slova nadřazená, podřazená a souřadná; doplňovali pravopis, zápasili s houbařským slangem, vymýšleli osnovu bajky a pak ji do rámečků malovali, pracovali „s chybou“ a vyhledávali ve Slovníku cizích slov, stříhali a lepili. Pokud si někdo s něčím nevěděl rady, mykologická poradna mu ochotně podala odbornou radu. Nechyběla ani píseň „Když jsem šel z hub“ a „Žampiony nadívané“. Sladká bonbónová tečka v ČJ žáky posunula do další veselé hodiny. :-)
Na závěr žáky čekalo oddychové tvoření, při kterém projevili svoji kreativitu. Vyrobili různé druhy hub z obalů na vajíčka z recyklovaného kartonu a naaranžovali je do mechu v malých květináčcích.
Šesťáci byli velmi kreativní a projektový den si náramně užili.
Odměnou byla nejen medaile houbového specialisty, ale i tematicky laděné linecké cukroví ve tvaru hub a stromečků.
Za organizační tým Mgr. Lenka Literová
Autoři: K. Hlaviznová, V. Slepánková, J. Bukáčková, L. Literová