Školní poradenské pracoviště Určice
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) v Základní škole a Mateřské škole Určice, příspěvkové organizaci, tvoří výchovný a kariérový poradce, metodik prevence a speciální pedagog pro 1. a 2. stupeň. Školní poradenské pracoviště zajišťuje poskytování a koordinaci preventivních, pedagogických, psychologických a poradenských služeb přímo ve škole, dále poskytuje bezplatné poradenské a konzultační služby žákům, jejich rodičům a pedagogům. Snaží se jim pomáhat při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potíží.
Školního poradenského pracoviště představuje komplexní poradenskou službu žákům, jejich rodičům a pedagogům. Aktivity ŠPP zajišťuje výchovný poradce, kariérový poradce, pedagogové zaměření na speciální pedagogiku a školní metodik prevence.
Personální obsazení ŠPP
Mgr. Marcela Melková, výchovný poradce, koordinátor inkluze, ředitelka školy
Mgr. Gabriela Přikrylová, speciální pedagog – zaměření na 2. stupeň ZŠ, koordinátor ŠPP
Mgr. Irena Pugnerová, školní metodik prevence
Mgr. Jaroslava Smékalová, speciální pedagog – zaměření na 1. stupeň ZŠ
Mgr. Alena Zacharová, výchovný poradce, kariérový poradce
Mgr. Ivana Hrubešová, speciální pedagog, konzultant – projekt IVOK UP Olomouc
Přehlednou strukturu PPP, kompetence jednotlivých pracovníků a cíle Školního poradenského pracoviště naleznete zde.
.............................................................................................................................................................
Výchovné a kariérové poradenství
Výchovná poradkyně: Mgr. Marcela Melková - 1. stupeň ZŠ, Mgr. Alena Zacharová - 2. stupeň ZŠ, kariérové poradenství
telefon: ZŠ 582 357 136
e-mail: melkova.m@zsmsurcice.cz, zacharova.a@zsmsurcice.cz
Konzultační hodiny pro žáky: pondělí 12.30 – 14.00 hod.
Konzultační hodiny pro rodiče: ráno nebo odpoledne dle předchozí domluvy
Pedagogicko psychologická poradna v Prostějově: tel.: 582 345 139, 582 344 237,e-mail: ppp-prostejov@volny.cz
......................................................................................................................................................................................................................................................
Informace ke konání jednotných testů - nové zde
Máš problém si vybrat studijní obor? Nevíš, který obor by byl pro Tebe vhodný? Nezapomeň se poradit s rodiči, učiteli nebo výchovnými poradci.
Máš možnost si zkusit orientační test profesních zájmů - zde.
Informační systém Infoabsolvent - podrobné informace o studijních oborech
Organizace přijímacího řízení ve školním roce 2017/2018 - info
.....................................................................................................................................................................................................................................................
Témata konzultací pro učitele, rodiče a žáky
- integrovaní žáci
- individuální vzdělávací plány, plány pedagogické podpory
- problémoví žáci – učení, chování, osobní problémy
- nezralé děti – odklad školní docházky, opakování ročníku
- nadaní žáci – přeřazení do vyššího ročníku, individuální přístup ve výuce
- doporučení do PPP, SPC nebo jiného odborného pracoviště
- kariérové poradenství
- doporučení nebo zajištění odborné literatury
- dotazníková šetření
Pracovní náplň výchovného poradce ve škole (všeobecně)
Metodická a informační činnost
- Metodicky usměrňuje a sjednocuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc.
- Uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích, profesně orientačních i jiných důvodů.
- Podává vedení školy doporučení týkající se výchovy, prevence a nápravy problémů.
- Informuje rodiče a učitele o činnosti a využití zařízeních výchovného poradenství, o diagnostických ústavech, o možnostech využití jiných odborných služeb.
- Sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky výchovného poradenství a seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky.
- Sám se vzdělává v oblasti nových a alternativních výchovných trendů, informuje o nich pedagogické pracovníky.
- Organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků.
Žáci s vývojovými poruchami učení a chování
- Pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování žáků ohrožených školním neúspěchem
- Pomáhá učitelům při shromažďování materiálů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření.
- Podává návrhy na vyšetření žáků se zdravotním postižením nebo se zdravotním a sociálním znevýhodněním v pedagogicko - psychologické poradně nebo ve speciálně pedagogickém centru. Projednává danou problematiku se zákonnými zástupci žáka.
- Podílí se na zpracování individuálních vzdělávacích plánů pro integrované žáky. Vede dokumentaci každého integrovaného žáka a dvakrát ročně ve spolupráci s PPP ji vyhodnocuje. Projednává užití slovního hodnocení u IŽ.
- Vede databázi odborných zpráv o žácích v poradenské péči.
- Ve spolupráci s vedením školy a ostatními pedag. pracovníky organizuje výchovné programy zaměřené na prevenci patologických jevů.
Kariérové poradenství
- Poskytuje poradenskou činnost pro rodiče, žáky a učitele při volbě povolání.
- Sleduje právní předpisy, vyhlášky k dané problematice a o změnách informuje rodiče a žáky.
- Spolupracuje s PPP a úřady práce a předává rodičům a žákům nové průzkumy o uplatnitelnosti na trhu práce v budoucnu.
- Dle přání žáků a rodičů pořádá besedy se zástupci firem.
- Dle přání rodičů nebo žáků provádí testování k výběru vhodné profese.
- Shromažďuje nabídky a další informace o studiu na SŠ, SOU, G, víceletých G a seznamuje s nimi žáky. Na určené místo ve škole vyvěšuje informace o dnech otevřených dveří na SŠ, SOU, …
- Na požádání pomůže s vyplněním přihlášek na SŠ.
- Zajistí předání Zápisového lístku na SŠ vycházejícím žákům.
- Poskytuje rodičům a žákům informace k odvolacímu řízení, k druhému kolu přijímacího řízení.
- V rámci předmětu Svět práce vede žáky k zodpovědnému pohledu na svou osobu, ke zhodnocení vlastních možností a schopností, k výběru vhodné profese.
Specifické oblasti
- Ve spolupráci s třídními učiteli sleduje žáky nadané a talentované, navrhuje další postupy.
- Pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole ( rodiče-učitel, učitel-žák, žák-žák ).
- Spolu s metodikem prevence mapuje sociálně patologické jevy, navrhuje nápravná opatření.
- Zajišťuje s metodikem prevence koordinaci a spolupráci při osvětových akcích k problematice sociálně patologických jevů.
- Spolu s vedením školy zajišťuje spolupráci s orgány státní správy, s orgány péče o dítě