Ve čtvrtek 19. prosince proběhl na naší škole projekt „Chemické Vánoce”, který propojil chemii, přírodopis, zeměpis a matematiku. Tento projekt nabídl žákům 9. ročníku ucelený pohled na banány z různých vědeckých perspektiv a propojil teoretické znalosti s praktickými dovednostmi. Seznámil žáky s banánovým průmyslem, který má význam nejen ekonomický, ale i sociální a především environmentální.
Celou akci jsme zahájili pokusem s prskavkou a mandarinkou, kdy zapálená prskavka mandarinku rozsvítila.
Žáci se seznámili se zásadními fakty o pracovních podmínkách při pěstování banánů v rozvojových zemích, vyjádřili ve zlomcích procentuální podíl jednotlivých aktérů dodavatelského řetězce a odhalili nerovnosti mezi jednotlivými články obchodu s banány.
Provázkem změřili cestu na mapě z Ekvádoru do ČR, kterou banány urazí. Následně s využitím měřítka mapy vypočítali, jaké skutečné vzdálenosti tato cesta odpovídá.
V přírodopisném koutku žáci ve skupinách zjišťovali zajímavosti o banánech, zapsali si poznatky a prezentovali informace ostatním. Následně své znalosti ověřili v banánovém kvízu. Negativum v pěstování banánu představují pesticidy, které se do banánů dostávají prostřednictvím postřiků, i tomuto tématu jsme se věnovali. Přírodopisné okénko žáci završili ochutnávkou sušeného bio banánu.
Na chemickém stanovišti si při flambování banánu vysvětlili rozdíl mezi teplotou hoření a vzplanutí, zapsali hoření chemickou rovnicí, připomněli si redoxní reakce a zjistili, jak lze prakticky využít banánové slupky. Flambovaný banán byl nejen sladkou odměnou, ale i příjemným završením roku 2024 pro všechny deváťáky.