V měsíci únoru jsme se v hodinách informatiky a základů práce na počítači věnovali důležitému tématu – kybernetické bezpečnosti. Tato iniciativa nesla název CyberÚnor. Každá třída od 4. do 9. ročníku absolvovala 4 až 8 hodin preventivních aktivit zaměřených na bezpečné chování na internetu.
Se žáky jsme diskutovali o tématech, která jsou pro jejich online bezpečí zásadní. Mezi hlavní oblasti patřila kyberšikana, kybergrooming a rizikové situace, do kterých se mohou na internetu dostat. Žáci se dozvěděli, jak rozpoznat nebezpečné chování na sociálních sítích, jak chránit své osobní údaje a jak reagovat v případě, že se setkají s podezřelou či nepříjemnou situací online.
V rámci aktivit jsme využívali interaktivní metody, jako jsou diskuse, modelové situace a skupinové práce, které pomohly žákům lépe pochopit rizika a osvojit si bezpečné návyky. Cílem bylo nejen zvýšit jejich povědomí o kybernetických hrozbách, ale také je naučit, jak se chránit a kam se obrátit v případě potřeby.
Jelikož je toto téma nesmírně důležité, naše aktivity přesáhly i do měsíce března. Žáci navíc dostanou kvíz, který prověří jejich znalosti z oblasti kybernetické bezpečnosti. Ti, kteří odpoví správně, obdrží odznáček „Buď safe online“ jako ocenění za své znalosti a odpovědné chování na internetu.
Vyzýváme také rodiče, aby se tomuto tématu se svými dětmi věnovali. Společná diskuse o bezpečném chování na internetu může pomoci předejít nebezpečným situacím. Doporučujeme například mluvit o tom, jaké informace děti sdílejí online, s kým komunikují a na co si mají dávat pozor.
Téma kybernetické bezpečnosti je v dnešní digitální době nesmírně důležité, a proto jsme rádi, že jsme žákům mohli přiblížit způsoby, jak být na internetu v bezpečí. Věříme, že získané znalosti a dovednosti jim pomohou nejen ve školním prostředí, ale i v běžném životě.
V měsíci březnu se budeme tématu bezpečné komunikace na internetu věnovat také s žáky 1.–3. ročníku, aby si i ti nejmladší osvojili zásady bezpečného chování v online prostředí.