Ve středu se naše 7. třída proměnila v tým malých vědců, badatelů a milovníků přírody. V rámci badatelsky orientované výuky jsme se vydali zkoumat Tajemství školní zahrady. Cílem nebylo jen objevovat rostliny, ale také rozvíjet týmovou spolupráci, schopnost pozorovat a prezentovat své poznatky ostatním.
1. Poznávačka rostlin
Na začátku jsme si procvičili znalosti rostlin pomocí kartiček. Žáci ve dvojicích nebo menších skupinách spojovali obrázky rostlin s jejich názvy a zapisovali je ke správným číslům. Každý měl za úkol určit 3 až 8 rostlin – a kdo si nevěděl rady, mohl využít počítač jako pomocníka.
2. Lovci rostlin
Druhá aktivita nás zavedla přímo do zahrady. V rámci úkolu Lovci rostlin jsme hledali rostliny podle konkrétních zadání: například rostlinu, která právě kvete, rostlinu, která voní nebo má plody. Tato část byla velmi oblíbená – žáci se rozběhli po zahradě s nadšením skutečných botaniků.
3. Listové domino
Ve třetím úkolu jsme trénovali pozorovací schopnosti – žáci dostali listy různých rostlin a měli správně přiřadit jejich názvy. Ke každému listu navíc nakreslili jeho tvar, čímž si uvědomili rozdíly mezi jednotlivými druhy.
4. Tajemství jednoho stanoviště
V další části jsme se rozdělili do skupin a každá z nich si „adoptovala“ jedno místo ve školní zahradě – hmyzí domeček, vysoké záhony, ovocné stromy, trávník nebo kompostér. Každá skupina zkoumala, co se na daném místě nachází, kdo tam může žít, co tam roste a jaké je jeho využití. Poté jsme si navzájem prezentovali zjištěné poznatky.
5. Představujeme rostlinu
Na závěr si každá skupina vybrala jednu rostlinu, kterou představila ostatním – kde roste, čím je zajímavá, jak vypadá, a dokonce jsme se dozvěděli i něco o jejím využití v minulosti.
Celý projekt byl pro nás všechny velkým přínosem. Žáci se učili nejen o přírodě, ale také spolupráci, komunikaci a samostatnému uvažování. Navíc si užili spoustu času venku a objevili, kolik tajemství se skrývá přímo za školními okny.